De belangrijkste updates in de geschiedenis van Google

Deel dit bericht

Email
X
WhatsApp

De belangrijkste updates in de geschiedenis van Google

Deel dit bericht

Email
X
WhatsApp
« Terug naar de index pagina

Belangrijkste Google Updates in de Geschiedenis

Belangrijkste Updates van Google

Als senior SEO-specialist weet je hoe belangrijk het is om altijd up-to-date te blijven met de nieuwste ontwikkelingen en inzichten. Je bent al ruim 11 jaar actief in dit vakgebied. In dit artikel delen we samen wat volgens ons de belangrijkste updates in de geschiedenis van Google waren in deze periode (en daarvoor). Laten we samen eens kijken naar deze belangrijke veranderingen.

De Impact van Google Updates op SEO Componenten

Weet je nog al die updates die Google door de jaren heen heeft gelanceerd? Die hebben best een grote invloed gehad op de zoekresultaten en hoe jij je SEO aanpakt. We duiken samen even in de belangrijkste updates die er zijn geweest. Ook al zijn het wat oudere updates, ze hebben allemaal flink wat veranderd aan hoe Google naar websites kijkt.

De meest invloedrijke update voor content

Verschillende updates kunnen verschillende effecten hebben op jouw SEO en de onderdelen ervan. We gaan hieronder in op de updates die een grote impact hadden op content en linkbuilding.

De Belangrijkste Update voor Linkbuilding

In 2013 rolde Google de Hummingbird-update uit, die waarschijnlijk een van de meest invloedrijke veranderingen was voor het schrijven van SEO-content. Deze update was erop gericht om de manier waarop zoekopdrachten werden begrepen te verbeteren door beter in te spelen op de betekenis achter de woorden die jij intypt. Het doel? Zoekresultaten die voor jou nog relevanter zijn.

Onlangs, in april 2024, kwam er een andere grote verandering met de Core Update van Google. Deze zorgde ervoor dat meer dan 45% van alle content op Google verdween. Je kunt je voorstellen dat dit een enorme impact had op hoe goed websites gevonden kunnen worden. Voor velen onder ons werd het een stuk moeilijker om informatie online te vinden. Laten we samen kijken hoe we ons hierop kunnen aanpassen en onze content nog slimmer kunnen maken!

Overzicht van Trends in Google Updates

Toen de Penguin-update in 2012 werd gelanceerd, veranderde alles in de wereld van linkbuilding. Deze update was er speciaal op gericht om oneerlijke SEO-trucjes, zoals het kopen van links, aan te pakken. Google wilde dat we allemaal eerlijker speelden. Dus, als er te veel spammy websites in je backlinkprofiel zaten, begon Google je website te straffen. Dit zette ons allemaal aan om te werken aan een netwerk van natuurlijke en kwalitatieve backlinks. Het ging niet langer alleen om hoeveel links je had, maar om de kwaliteit ervan. Sindsdien is het belangrijk dat je backlinks afkomstig zijn van relevante en betrouwbare websites. Zo zie je maar, kwaliteit gaat boven kwantiteit!

Samenvatting en Conclusie

In de laatste vijf jaar hebben we gezien hoe Google zich blijft ontwikkelen en zich steeds meer richt op wat jij als gebruiker ervaart. Ze worden steeds handiger in het gebruiken van gebruiksstatistieken om te bepalen hoe goed een website echt is.

Ze hebben ook flink geïnvesteerd in kunstmatige intelligentie, waardoor de zoekmachine nu veel beter natuurlijke taal kan begrijpen. Dit maakt Google een stuk slimmer dan andere zoekmachines.

Bovendien is het nu belangrijker dan ooit om te laten zien dat jij de expert bent op jouw gebied. Met alle technologieën van vandaag kan iedereen overal over schrijven, maar ben jij degene met echte diepgaande kennis? Google wil dat zien.

Wat we vooral merken, is dat Google steeds strenger wordt met slechte inhoud en juist de goede inhoud beloont. Je krijgt dus meer waardering als je echt waardevolle informatie biedt aan mensen die via Google zoeken.

Bronvermelding

Zorg ervoor dat onze website klaar is voor de toekomst, zodat we niet wakker liggen bij elke Google-update. Hier valt zelfs winst te behalen: als een concurrent posities verliest, kunnen we dat gat vullen met onze website.

Laten we streven naar kwaliteit in alles wat we doen: content, techniek en linkbuilding. Als we dit op een natuurlijke manier aanpakken, zal Google ons hiervoor belonen.

« Terug naar de index pagina

Regelmatig updates ontvangen over SEO?

Over SHOUT Media

Bij SHOUT Media geloven we dat succesvolle SEO begint met een heldere strategie en een samenwerking die gebaseerd is op vertrouwen. Al meer dan 10 jaar helpen we bedrijven – van lokale spelers tot internationale merken – om duurzaam beter zichtbaar te worden in zoekmachines zoals Google.

Met een full-service aanpak bieden we alle aspecten van SEO onder één dak. Van technische audits en content optimalisatie tot strategische begeleiding: wij zorgen dat jouw bedrijf hoger scoort én zichtbaar blijft.

Bekijk onze cases en ontdek hoe we bedrijven hebben geholpen om hun SEO-prestaties naar een hoger niveau te tillen.

Let’s create, shout, and expand.

Ook relevant