Indexeren sectie van de Google Search Console Hoe gebruik ik dit

Deel dit bericht

Email
X
WhatsApp

Indexeren sectie van de Google Search Console Hoe gebruik ik dit

Deel dit bericht

Email
X
WhatsApp
« Terug naar de index pagina

Hoe Gebruik Je de Indexeren Sectie in Google Search Console?

De sectie over indexering uiteengezet

Als senior SEO-specialist gebruiken we de indexeren sectie van de Google Search Console voor, je raadt het al, de indexering van onze website. In dit overzicht kunnen we als organisatie zien hoe het staat met de indexering van onze website en de mogelijke redenen waarom dit wel of niet goed gaat. In dit artikel duiken we dieper in op de mogelijkheden van deze sectie en hoe we deze gebruiken voor de technische optimalisatie van websites.

Werken met een SEO-Specialist: Aan de Slag

We gaan het niet meteen te ingewikkeld maken, maar hier zie je wat informatie van onze website uit het gedeelte over indexeren in de Google Search Console. In dit artikel nemen we samen een kijkje bij de onderdelen die we het meest gebruiken: pagina’s, sitemaps en verwijderingen. We duiken er per onderdeel wat dieper in.

Ontdek de Mogelijkheden van Google Search Console

We hebben het hier over twee belangrijke onderwerpen: waarom sommige pagina’s niet geïndexeerd worden en hoe het staat met de voortgang van de indexering. Wat je moet weten, is dat Google vaak niet meteen alle pagina’s kan verwerken. Als jouw website een beperkt crawl budget heeft, kan het zijn dat Google er nog langer over doet om jouw pagina’s te verwerken.

Interessant om te weten is dat sommige pagina’s die nog niet geïndexeerd zijn, wel al gevonden of gecrawld zijn door Google. Dit betekent waarschijnlijk dat ze in de wachtrij staan om geïndexeerd te worden, maar dat is onze eigen interpretatie.

Niet alles wat we tegenkomen is direct een probleem. Ongeveer de helft van deze punten kunnen uiteindelijk echte issues zijn waar we iets aan kunnen doen. Met deze informatie krijg je een algemeen beeld van hoe het staat met de indexering van je pagina’s. Hieruit kunnen we vaak al afleiden of er iets mis is met je website.

Belangrijk om te onthouden is dat het aantal niet-geïndexeerde pagina’s waarschijnlijk nooit op nul zal uitkomen. Google zelf zegt hierover dat deze URL’s niet geïndexeerd zijn. Soms is dat precies wat je wilt, maar het kan ook een fout zijn. Kijk naar de problemen die in de tabel staan om te bepalen of je iets aan deze URL’s moet veranderen.

Sitemaps Sectie

– Bekijk ons prestatierapport in de Google Search Console.
– Verifieer je site-eigendom in de Google Search Console.
– Zet de functionaliteitenrapporten van de Google Search Console in.
– Jouw gids voor de Google Search Console in 2024.
– Wat is de Google Search Console eigenlijk?
– Koppel de Google Search Console met Google Analytics.
– Voeg een nieuwe gebruiker toe aan de Google Search Console.

Verwijderingen Overzicht

In de sitemaps-sectie kun je specifiek kijken naar pagina’s die allemaal in jouw XML-sitemaps staan die je hebt ingediend in de Google Search Console. Het is goed om te weten dat je op twee manieren een XML-sitemap kunt aanmelden bij de Google Search Console. Het is genoeg om één van de twee te kiezen, maar wij doen toch altijd graag beide om zo duidelijk mogelijk te zijn.

Wat interessant is aan deze sectie, is dat het je de mogelijkheid geeft om gerichter naar mogelijke problemen van bepaalde pagina’s te kijken. Als je doorklikt op een XML-sitemap en vervolgens op pagina-indexering bekijkt, kun je de voortgang zien, maar dan heel specifiek voor de pagina’s van die ene XML-sitemap. Dit maakt het mogelijk om veel gerichter bepaalde optimalisaties te analyseren en uit te voeren. Hier zul je geen “ruis” pagina’s vinden, omdat alle pagina’s in de XML-sitemap staan.

Met “ruis” pagina’s bedoelen we bijvoorbeeld parameter URL’s die uit de gefacetteerde navigatie van een webshop komen. Deze worden ook allemaal opgepikt door GoogleBot en opgenomen in de Google Search Console.

Als je klikt op ‘gevonden – momenteel niet geïndexeerd’, dan kom je uit op een lijst met URL’s die om deze reden niet worden geïndexeerd. Als je op een specifieke pagina doorklikt, krijg je een gedetailleerd overzicht te zien. Hierin kun je in detail zien waarom een bepaalde pagina niet is geïndexeerd. Vaak is er geen verwijzende pagina naar deze specifieke pagina, wat waarschijnlijk de reden is dat deze niet wordt geïndexeerd. In hetzelfde overzicht kun je indexering aanvragen. Zo kun je op paginaniveau deze URL’s analyseren.

Samenvatting en Conclusie

Zoals je misschien al verwacht bij het horen van de naam, kun je met deze tool snel content uit zoekresultaten verwijderen. We hebben drie handige opties voor je:

– Tijdelijke verwijderingen (6 maanden): Gebruik dit als je iets snel uit de zoekresultaten wilt halen omdat je van plan bent het later permanent van je website te verwijderen.
– Verouderde content: Deze optie is handig als de content die je uit de zoekresultaten wilt hebben al van een website is verwijderd. Google helpt dan om deze niet meer te tonen.
– Filteren met SafeSearch: Dit laat alle content zien die in de laatste zes maanden als expliciet is gemarkeerd door gebruikers van Google. Als je denkt dat dit niet klopt, kun je bezwaar maken.

Met deze tools helpen we je om meer controle te hebben over wat er over jou online te vinden is.

Werken met een SEO-specialist?

Dit is waarschijnlijk nog niet alles wat je kunt doen in dit deel van de Google Search Console, maar het is genoeg om mee te starten. We gebruiken dit onderdeel voornamelijk om te begrijpen hoe de indexering door Google verloopt en vervolgens duiken we eventueel dieper in specifieke problemen op URL-niveau. Succes met het optimaliseren!

« Terug naar de index pagina

Regelmatig updates ontvangen over SEO?

Over SHOUT Media

Bij SHOUT Media geloven we dat succesvolle SEO begint met een heldere strategie en een samenwerking die gebaseerd is op vertrouwen. Al meer dan 10 jaar helpen we bedrijven – van lokale spelers tot internationale merken – om duurzaam beter zichtbaar te worden in zoekmachines zoals Google.

Met een full-service aanpak bieden we alle aspecten van SEO onder één dak. Van technische audits en content optimalisatie tot strategische begeleiding: wij zorgen dat jouw bedrijf hoger scoort én zichtbaar blijft.

Bekijk onze cases en ontdek hoe we bedrijven hebben geholpen om hun SEO-prestaties naar een hoger niveau te tillen.

Let’s create, shout, and expand.

Ook relevant