Toepassen van Google Analytics 4 in SEO-campagnes
Mogelijkheden van Google Analytics 4
Als Senior SEO-specialist weten wij dat in de wereld van digitale marketing de trends en technologieën elkaar snel opvolgen. Denk maar aan de recente grote update van Google en de introductie van Google Analytics 4 (GA4). Deze nieuwste versie geeft jou nog meer inzicht in zaken zoals websiteverkeer en gebruikersgedrag door nieuwe mogelijkheden en functionaliteiten. In dit artikel vertellen we je hoe we deze nieuwste versie van Google Analytics gebruiken voor onze SEO-campagnes.
Een Overzicht van Google Analytics 4 voor SEO
Met Google Analytics 4, ofwel GA4, krijg je nog dieper inzicht in hoe klanten zich op jouw pagina bewegen. Je kunt nu echt alle activiteiten die op jouw site gebeuren volgen, inclusief heel uitgebreide rapporten. Dit is vooral handig als je veel met zoekmachine optimalisatie (SEO) bezig bent. Er zijn een paar rapporten die je echt niet wilt missen!
Maar let op, het is wel een beetje een uitdaging geworden. Veel marketeers vinden het ook lastiger dan voorheen. Je moet nu veel meer zelf doen, terwijl er vroeger standaard rapportages waren die gewoon klaar stonden voor gebruik.
Gebruik van het Gebruikersacquisitierapport voor SEO-optimalisatie
Heb je geen tijd om een artikel over Google Analytics 4 voor SEO te lezen? Geen zorgen. Kijk gewoon naar de video hieronder voor een snelle samenvatting.
Overzicht van Google Analytics en SEO
Wil je echt alles uit dit rapport halen? We vertellen je graag meer. Dit rapport deelt het verkeer naar je website in verschillende kanalen op. Zo kun je zien welke kanalen het beste werken en welke wat extra aandacht nodig hebben. Met deze informatie kunnen we samen slimme keuzes maken over waar we onze energie het beste kunnen inzetten. Laten we samen kijken hoe we dit kunnen aanpakken!
Gebruik van Gedragsrapporten voor SEO Optimalisatie
Wil je meer weten over Google Analytics en SEO? Wij delen graag onze ervaringen met jou! Hieronder vind je links naar al onze artikelen over deze onderwerpen:
– De verschillende doelen binnen Google Analytics
– Hoe je Google inzet voor de purchase funnel
– Google Analytics en SEO
– Google Analytics toevoegen aan WordPress
– Toegang verlenen aan een nieuw account in Google Analytics
– Een Google Analytics account aanmaken
– Google Tag Manager en SEO
Duik erin en ontdek hoe je deze tools het beste kunt gebruiken!
Gebruik van Demografische Rapporten voor SEO-optimalisatie
In de gedragsrapporten van Google Analytics 4 krijg je te zien hoe bezoekers zich op onze website gedragen. Als we deze rapporten samen bekijken, letten we vooral op een paar belangrijke punten:
Elk onderdeel in deze rapporten heeft zijn eigen doel. We proberen vooral te begrijpen (vaak als onderdeel van een zoekwoordonderzoek) wie onze doelgroep is en waar ze precies naar op zoek zijn.
Gebruik van Conversierapporten voor SEO Verbetering
In de demografische rapporten van Google Analytics 4 krijg je waardevolle inzichten. Wij laten je zien hoe je deze informatie kunt gebruiken. Deze demografische gegevens zijn vooral handig als je diep wilt graven om je ideale klantprofiel (ICP) te begrijpen. Denk aan het opstellen van persona’s voor een SEO-traject.
Gebruik van het snelheidsrapport voor SEO-optimalisatie
Dit is het meest interessante rapport, vooral als je de zoektermen kunt koppelen aan de conversies. Het wordt nog interessanter als je kunt zien welke conversie uit welk zoekwoord komt. Wat we hierbij ideaal in kaart brengen is het volgende:
Als je genoeg data hebt, dan kun je bepalen welke zoektermen interessant zijn en welke niet. Dit proces is sneller en nauwkeuriger dan de andere rapporten die we in dit artikel bespreken.
Gebruik van het Gebeurtenissenrapport voor SEO Optimalisatie
We laten je hier zien hoe je het snelheidsrapport kunt gebruiken om je SEO-strategie te verbeteren. Hoewel we deze punten iets minder boeiend vinden dan andere rapporten, zijn ze zeker nuttig als je grondig aan de slag wilt gaan met het optimaliseren van de snelheid van je website.
Vergelijking tussen Universal Analytics en Google Analytics 4
Deze acties, die je zelf kunt instellen en die we ‘gebeurtenissen’ noemen, kunnen variëren. We gaan samen bekijken hoe je deze informatie kunt gebruiken in een SEO-traject. Het is vooral belangrijk voor ons om goed te begrijpen welke zoektermen leiden tot welke gebeurtenissen.
Instellen van Google Analytics 4 voor SEO
Over het algemeen is GA4 een stuk minder makkelijk te gebruiken voor ons marketeers. We gaan samen kijken naar de grootste verschillen tussen UA en GA4.
Samenvatting en Conclusie
Volg onze checklist om Google Analytics 4 zo goed en volledig mogelijk in te stellen voor jouw SEO.
Bronvermelding
We hebben samen een interessante overgang meegemaakt van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Hoewel je misschien hebt gemerkt dat sommige oude bekenden zoals sessies en bounce rate minder belangrijk lijken, heeft GA4 ons wel een heleboel nieuwe en verbeterde functies gebracht. Belangrijke SEO-elementen zoals paginaweergaven, conversies en snelheid blijven essentieel voor het succes van jouw website.
Met de vernieuwde rapportages krijg je dieper inzicht in wat er allemaal gebeurt op je website en wie je bezoekers zijn. Dat helpt ons om acties en bezoekersgedrag beter te begrijpen, zodat jij je content en marketingstrategie kunt finetunen.
Als je serieus bent over jouw website en SEO, is het cruciaal om goed op de hoogte te blijven van al deze veranderingen. We raden je zeker aan om alle mogelijkheden van GA4 grondig te verkennen, als je dat nog niet gedaan hebt. Meer rapporten betekent meer inzichten, en die inzichten helpen je weer om je SEO-strategie te verfijnen. Uiteindelijk leidt dat tot een betere gebruikerservaring en betere resultaten in zoekmachines.
Google Analytics 4 geeft je de tools om de uitdagingen van onze snel veranderende digitale wereld aan te gaan. Blijf experimenteren, constant analyseren en optimaliseren om jouw SEO-prestaties te waarborgen en verbeteren. Samen kunnen we ervoor zorgen dat jouw website blijft groeien en bloeien in de online wereld.
« Terug naar de index pagina