fbpx

Hoe los je het probleem op dat WooCommerce geen bestel-e-mails verstuurt

Hoe je WooCommerce kunt repareren als het geen bestelbevestigingsmails verstuurt (op een eenvoudige manier)

Mogelijke oorzaken voor het niet verzenden van WooCommerce e-mails

Wanneer je een eigen webwinkel hebt, is het belangrijk dat je weet dat je klanten hun bonnen en orderupdate e-mails snel en betrouwbaar ontvangen.
Helaas kunnen problemen met het niet verzenden van order e-mails door WooCommerce de bedrijfsvoering verstoren en de tevredenheid van klanten beïnvloeden. Dit komt doordat de standaard PHP Mail-functie die deze e-mails verstuurt, niet altijd betrouwbaar is en gevoelig kan zijn voor verschillende problemen.
In de loop der jaren hebben we talloze webwinkels beheerd en talloze problemen met het bezorgen van e-mails opgelost. Omdat we een uitgebreide kennis hebben van WooCommerce en e-mailbeheer, kunnen we je zeer praktisch advies geven over dit probleem.
In dit artikel laten we je zien hoe je op een eenvoudige manier het probleem van het niet verzenden van order e-mails met WooCommerce kunt oplossen.

Controleer WooCommerce E-mail en Bestelling Instellingen

Als je een online winkel runt, vertrouw je op e-mail om je bedrijf soepel te laten verlopen.
Je gebruikt e-mail om nieuwe klanten te verwelkomen en een relatie met hen op te bouwen. E-mails worden verzonden om bestellingen te bevestigen en op te volgen bij verlaten winkelwagentjes. En e-mail is nodig om klanten hun wachtwoord opnieuw in te stellen.
Maar al te vaak horen we dat e-commerce verkopers problemen hebben met het verzenden van e-mails via WooCommerce.
Soms gebeurt dit vanwege veelvoorkomende problemen in je WooCommerce-instellingen. We laten je eerst zien hoe je die instellingen kunt controleren.
Andere keren is het een dieperliggend probleem met de manier waarop WordPress e-mails verstuurt. Standaard verstuurt WordPress e-mails via PHP-mail. Helaas zijn niet alle WordPress-hosting servers correct geconfigureerd om PHP-mail te gebruiken.
Zelfs wanneer je e-mails succesvol worden verzonden, kunnen ze onterecht worden geïdentificeerd als spam. Dit betekent dat ze automatisch worden verwijderd zonder ooit te worden gezien.
De beste manier om ervoor te zorgen dat je e-mails betrouwbaar worden bezorgd, is door ze te verzenden via een SMTP-service.
We laten je later in deze handleiding zien hoe je een SMTP-server kunt instellen. Maar laten we eerst wat probleemoplossing doen om ervoor te zorgen dat je WooCommerce-instellingen correct zijn.

Verbeter de betrouwbaarheid van WordPress-e-mails met een SMTP-serverplugin

Het eerste wat je moet controleren zijn jouw WooCommerce-instellingen voor e-mails en bestellingen. Als een van jouw instellingen verkeerd is, worden jouw bestelbevestigingen niet verzonden.
Controleer de WooCommerce E-mailinstellingen
We beginnen met controleren of jouw e-mails per ongeluk gedeactiveerd zijn. Ga naar WooCommerce » Instellingen in het WordPress-dashboard en klik op het tabblad E-mails.
Hier zie je een lijst met alle meldingse-mails die WooCommerce zal verzenden. Sommige worden naar jou verzonden en sommige naar jouw klanten. Je moet de instellingen voor elke e-mail controleren.
Laten we beginnen bij de bovenste en de ‘Nieuwe bestelling’-e-mail controleren door op de knop ‘Beheren’ aan de rechterkant te klikken.
Je moet twee instellingen controleren. Ten eerste, zorg ervoor dat de e-mail is ingeschakeld. Soms is het per ongeluk uitgeschakeld en wordt de e-mail niet verzonden als het vakje niet is aangevinkt.
Ten tweede moet je ervoor zorgen dat het e-mailadres van de ontvanger correct is. Deze instelling vind je alleen voor e-mails die naar jou worden verzonden.
Wanneer een e-mail naar de klant wordt verzonden, wordt automatisch het juiste e-mailadres gebruikt.
Je kunt hetzelfde doen voor elk type e-mail in de lijst. Als alles er goed uitziet, moeten we de status van elke bestelling controleren waar WooCommerce geen bestelbevestiging voor heeft verzonden.
Controleer de WooCommerce betaalstatus
Je moet naar WooCommerce » Bestellingen navigeren om de status van recente bestellingen te controleren. Als je nog geen bestellingen hebt, wil je een testbestelling maken en dan terugkomen.
Als de bestelstatus ‘In afwachting van betaling’ is, zoals in dit voorbeeld, verklaart dat waarom er geen e-mail is verzonden. Standaard verzendt WooCommerce geen bestelbevestiging voor bestellingen in afwachting van betaling.
Bestellingen in afwachting vereisen verdere actie. Misschien heeft de klant iets aan hun winkelwagen toegevoegd en deze vervolgens verlaten.
Of misschien moet de klant een handmatige betaling voltooien, zoals een bankoverschrijving.
Maar als de status ‘In behandeling’ is, is er een probleem. Er had een e-mail naar jou en de klant moeten worden verzonden. Als deze niet is aangekomen in de inbox, is deze waarschijnlijk als spam behandeld.
Dat is een veelvoorkomend probleem met WooCommerce- en WordPress-e-mails. De beste manier om dat probleem op te lossen, is door jouw e-mail te verzenden via een SMTP-server.

Verstuur een test e-mail

SMTP is het standaardprotocol voor het verzenden van e-mails over het internet, maar het is niet wat we standaard gebruiken op WordPress. Helaas zorgt dit er vaak voor dat WordPress-e-mails als spam worden behandeld.
Het verzenden van e-mails via een SMTP-server is betrouwbaarder omdat het gebruik maakt van de juiste authenticatie. De e-mailsoftware van je klanten zal er zeker van zijn dat jouw e-mails echt zijn en ze zullen minder snel in de spammap belanden.
WP Mail SMTP is de beste SMTP-plugin voor WordPress en WooCommerce. Het is de gemakkelijkste manier om ervoor te zorgen dat je orderbevestigingen worden afgeleverd in de inbox van je klanten.
Je kunt het verbinden met elke populaire SMTP-serviceprovider, zoals SendLayer, door gebruik te maken van een API-sleutel om veilig grote hoeveelheden e-mails te verzenden zonder spamfilters te activeren.
Bovendien kun je met SendLayer tot 1.000 e-mails per maand verzenden met hun Starter-plan. Al hun plannen zijn betaalbaar en je krijgt bruikbare inzichten over je bounce rates, zodat je potentiële bezorgproblemen kunt achterhalen.
Om een account aan te maken, ga je naar de website van SendLayer en klik je op de knop ‘Aan de slag met SendLayer’.
Kies vervolgens een plan naar keuze op de prijspagina en maak je account aan.
Zodra je account is ingesteld, zie je een knop ‘Doorgaan naar Dashboard’. Klik er gewoon op om naar de volgende stap te gaan.
Dit brengt je naar je SendLayer-dashboard, waar je je domeinnaam moet autoriseren om e-mailservers in staat te stellen je te herkennen als een geverifieerde afzender.
Om dit te doen, klik je op de knop ‘Domein toevoegen’ in de rechterbovenhoek.
Dit opent een nieuwe pagina waar je je websiteadres kunt typen.
Klik vervolgens op de knop ‘Domein toevoegen’.
Zodra je dat hebt gedaan, genereert SendLayer vijf soorten DNS-records voor je domein. Je moet deze records toevoegen aan je hosting-dashboard.
Houd er rekening mee dat de exacte locatie van de DNS-instellingen afhankelijk is van je hostingprovider, maar SendLayer biedt documentatie om je te helpen.
Nadat je deze gegevens hebt toegevoegd, ga je terug naar je dashboard en vink je het vakje ‘Ik heb deze DNS-records toegevoegd en ben klaar om verder te gaan’ aan. Klik vervolgens op de knop ‘DNS-records verifiëren’.
Houd er rekening mee dat het tot 48 uur kan duren voordat de DNS-recordwijzigingen effect hebben. Voor meer informatie hierover kun je onze handleiding bekijken over hoe je je WordPress-e-mailinstellingen correct configureert.
Nu is het tijd om je SendLayer API-sleutel te krijgen. Klik hiervoor op het tabblad ‘Instellingen’ in de linkerkolom en schakel vervolgens over naar het tabblad ‘API-sleutels’.
Klik hier op de link ‘API-sleutel tonen’ en kopieer de sleutel naar je klembord.
Ga vervolgens naar je WordPress-dashboard om de WP Mail SMTP-plugin te installeren en activeren. Je kunt onze handleiding bekijken over hoe je een WordPress-plugin installeert voor meer details.
Opmerking: De gratis versie van WP Mail SMTP is voldoende voor deze handleiding. De Elite-versie bevat echter een White Glove Setup, waarbij een expert de plugin voor je configureert.
Na activering zal de WP Mail SMTP installatiewizard automatisch starten. Je moet op de knop ‘Laten we beginnen’ klikken.
Kies vervolgens SendLayer als de SMTP-service die je wilt gebruiken en klik op de knop ‘Opslaan en doorgaan’.
Daarna wordt je gevraagd om je mailerinstellingen te configureren.
Hier moet je de eerder gekopieerde API-sleutel toevoegen aan het formulier.
De exacte stappen die je moet nemen, zijn afhankelijk van de mailerservice die je hebt gekozen.
Opmerking: Als je de wizard wilt overslaan en WP Mail SMTP handmatig wilt instellen, vind je gedetailleerde stapsgewijze instructies in onze ultieme handleiding over hoe je WP Mail SMTP kunt instellen met elke SMTP-service.
De installatiewizard zal je ook vragen om een ‘Van e-mailadres’ in te stellen. Zorg ervoor dat je hetzelfde zakelijke e-mailadres gebruikt dat je hebt ingevoerd bij het instellen van je SMTP-mailingdienst.
Vervolgens wordt je gevraagd welke e-mailfuncties je wilt inschakelen.
Je moet ‘Verbeterde e-mail bezorging’ en ‘E-mailfoutopsporing’ inschakelen om problemen met het verzenden van WooCommerce-e-mails op te lossen. Ze zijn standaard geselecteerd.
Als je WP Mail SMTP Pro hebt aangeschaft, heb je toegang tot enkele extra functies. Bijvoorbeeld, de functie ‘Gedetailleerde e-mail logs’ stelt je in staat om individuele e-mails te controleren om er zeker van te zijn dat ze worden verzonden.
De Pro-versie stelt je ook in staat om een mislukte e-mail opnieuw te verzenden.
Dat kan erg handig zijn als de klant het verkeerde e-mailadres heeft ingevoerd. Je ontvangt ook e-mailrapporten en een wekelijks e-mailoverzicht over je bezorgstatus en statistieken.
Als je je gewenste e-mailfuncties hebt geselecteerd, klik je op de knop ‘Opslaan en doorgaan’.
Vervolgens wordt je gevraagd hoe je de inhoud van je e-mails wilt opslaan. We raden aan om alle beschikbare opties te selecteren.
Wanneer je de optie ‘De inhoud voor alle verzonden e-mails opslaan’ aanvinkt, kun je e-mails opnieuw verzenden als ze niet worden afgeleverd.
Zorg ervoor dat je de opties ‘Bijhouden wanneer een e-mail wordt geopend’ en ‘Bijhouden wanneer er op een link in een e-mail wordt geklikt’ aanvinkt.
Op die manier kun je zien wanneer je e-mails en links worden geopend, zodat je kunt zien hoe je e-mailcampagnes presteren.
Nadat je de e-maillogs hebt geconfigureerd, klik je op ‘Opslaan en doorgaan’.

Bonus: Verbetering van WooCommerce Bestelmails

Vanaf hier voeren wij automatisch een test uit om te controleren of jouw e-mailservice is verbonden. Geef het even de tijd om de test uit te voeren. In principe verzenden wij een testmail met behulp van jouw e-mailservice. Als de API-sleutel correct is ingevoerd, zou je een bericht moeten zien dat aangeeft dat jouw testmail succesvol is verzonden.

Over de Redactie

Nu je het probleem hebt opgelost van WooCommerce dat geen bestelbevestigingen verstuurt, ben je misschien op zoek naar een eenvoudige manier om je WooCommerce e-mails te verbeteren.
Daarvoor raden we FunnelKit Automations aan. Het is een van de beste marketingautomatiseringstools voor WooCommerce.
Met FunnelKit Automations kun je je WooCommerce e-mails volledig aanpassen aan je merk. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij je klanten en het vergroten van de merkbekendheid.
FunnelKit Automations stelt je ook in staat om eenvoudig geautomatiseerde e-mail- en SMS-campagnes te maken vanuit je WordPress-dashboard. Het wordt geleverd met voorgemaakte workflows voor meldingen van verzendingsopvolging, kortingsbonnen voor terugwinnen van klanten, herinneringen aan verlaten winkelwagens en meer.
Het enige wat je hoeft te doen is de FunnelKit Automations-plugin installeren. Voor meer details kun je onze handleiding bekijken over het installeren van een WordPress-plugin.
Bij het aanpassen van je bestelbevestiging biedt FunnelKit Automations een visuele bouwer waarmee je afbeeldingen, tekst, producttags en meer kunt toevoegen.
Wat deze software zo krachtig maakt, is dat je e-mailreeksen kunt ontwerpen, zodat wanneer een nieuwe klant zijn eerste bestelling plaatst, het leads begeleidt en hen aanzet tot toekomstige aankopen.
Bij elke e-mail in de workflow zie je inline-analyse, zodat je je bestelbevestigingen kunt aanpassen voor een betere open- en klikfrequentie.
Als je meer wilt weten, bekijk dan onze tutorial over het aanpassen van WooCommerce e-mails.
We hopen dat deze tutorial je heeft geholpen bij het oplossen van het probleem van WooCommerce dat geen bestelbevestigingen verstuurt. Misschien wil je ook leren hoe je de aankooplimiet in WordPress kunt beperken of de lijst met must-have WooCommerce-plug-ins bekijken om je winkel te laten groeien.
Als je dit artikel leuk vond, abonneer je dan op ons YouTube-kanaal voor WordPress-videohandleidingen. Je kunt ons ook vinden op Twitter en Facebook.

Lezersinteracties

Wij zijn een team van WordPress-experts met meer dan 16 jaar ervaring in WordPress, webhosting, eCommerce, SEO en marketing. Wij zijn begonnen in 2009 en WPBeginner is nu de grootste gratis bron voor WordPress in de branche en wordt vaak omschreven als de Wikipedia voor WordPress.
Onze Ultieme WordPress Toolkit
Krijg GRATIS toegang tot onze toolkit – een verzameling van WordPress-gerelateerde producten en bronnen die elke professional zou moeten hebben!

Laat een reactie achterAnnuleren

We hadden flinke problemen met het versturen van e-mails vanwege de mailfunctie in PHP. Na onderzoek vond ik de oorzaak. Het probleem heeft vaak te maken met het SPF-record, waar het IP-adres van de webserver van waaruit e-mails worden verzonden met behulp van de PHP-mailfunctie moet worden opgenomen in de records van het domein. Daarom ben ik uiteindelijk overgestapt op WP SMTP Mail, dat ik heb geconfigureerd om mijn eigen e-mailadres onder mijn domein te gebruiken, waar ik SPF, DKIM en DMARC-records correct heb ingesteld. Sindsdien is geen enkele e-mail meer mislukt bij het versturen. Ik beschouw de WP SMTP Mail-plugin als absoluut noodzakelijk, vooral omdat ten minste Google strengere anti-spamregels heeft ingevoerd op basis van SPF-controles. Tegenwoordig is deze plugin essentieel en werkt zelfs geweldig in de gratis versie.

Belangrijkste zijbalk

Bedankt dat je ervoor hebt gekozen om een reactie achter te laten. Hou er alsjeblieft rekening mee dat alle reacties gemodereerd worden volgens ons reactiebeleid, en je e-mailadres zal NIET gepubliceerd worden. Gebruik alsjeblieft GEEN zoekwoorden in het naamveld. Laten we een persoonlijk en betekenisvol gesprek hebben.
Naam*
E-mail*
Reactie*
Niet abonnerenAlle nieuwe reactiesReacties op mijn reactiesNotificeer mij van follow-up reacties via e-mail. Je kan ookabonnerenzonder een reactie te plaatsen.

Website Links

Ontvang verse inhoud van WPBeginner
De Ultieme WordPress Toolkit
Krijg GRATIS toegang tot onze toolkit – een verzameling van WordPress gerelateerde producten en bronnen die elke professional zou moeten hebben!
– Hoe je het WordPress navigatiemenu kunt repareren dat onder de adminbalk verschijnt
– White Labeling Ecommerce uitgelegd voor beginners
– Maak kennis met OnePageGA: Google Analytics-rapporten eenvoudig gemaakt
– Hoe WordPress-beheerderspictogrammen toe te voegen of te wijzigen (2 eenvoudige methoden)
– 110+ Non-profit Marketing Statistieken en Inzichten die je zou moeten kennen
– 30 “bewezen” manieren om geld te verdienen met bloggen met WordPress
– Hoeveel kost het echt om een WordPress-website te bouwen?
– Gratis opname: WordPress Workshop voor beginners
– Wat is de beste WordPress-pop-upplugin? (Vergelijking)
– 5 Beste WordPress Ecommerce Plugins vergeleken
– Hoe maak je op de JUISTE MANIER een e-mailnieuwsbrief (Stap voor stap)
– Hoe verplaats je je blog van WordPress.com naar WordPress.org zonder SEO te verliezen
– Hoe verplaats je WordPress op een nieuwe domeinnaam zonder SEO te verliezen
– Hoe schakel je over van Blogger naar WordPress zonder je ranking te verliezen
– Hoe schakel je op de juiste manier over van Wix naar WordPress (Stap voor stap)
– Hoe verplaats je op de juiste manier van Squarespace naar WordPress
– Hoe verplaats je WordPress naar een nieuwe host of server zonder downtime
– Beste WooCommerce Hosting (Vergelijking)
– De waarheid over gedeelde WordPress-webhosting
– Wanneer heb je echt Managed WordPress Hosting nodig?
– HostGator Review – Eerlijke blik op snelheid en uptime
– SiteGround Reviews van 4.975 gebruikers en onze experts
– Bluehost Review van echte gebruikers + prestatiegegevens
– Waarom je meteen moet beginnen met het opbouwen van een e-maillijst
– Waarom is WordPress gratis? Wat zijn de kosten? Wat is het addertje onder het gras?
– Wat is het verschil tussen een domeinnaam en webhosting (Uitgelegd)
– WordPress.com vs WordPress.org – Wat is beter? (Vergelijkingstabel)
– Hoe verplaats je WordPress op de juiste manier van HTTP naar HTTPS (Beginnersgids)
– Hoe codeer je een website (Complete beginnersgids)

Gratis hulpmiddelen

– Over ons
– Onze redactionele normen
– Ontmoet ons beoordelingsteam
– Pers en merkmiddelen
– Neem contact met ons op
– Privacybeleid
– Gebruiksvoorwaarden
– FTC-openbaarmaking
– Gratis bloginstallatie
– Groeifonds

Bronnen

– Bedrijfsnaam Generator
– WordPress Thema Detector
– SEO Sleutelwoord Generator
– Kop Analyzer
– Website SEO Analyzer
– E-mail Handtekening Generator
– Meer dan 27 gratis bedrijfstools

Onze Merken

– Onze WordPress cursussen
– Onze WordPress woordenlijst
– Onze beoordelingen van WordPress-producten
– Onze aanbiedingen voor WordPress
– Onze WordPress SEO-tips
– Onze tips voor WordPress-beveiliging